Jeśli wybraliście Mazury jako kierunek Waszych wakacji, jednym z wyjątkowych miejsc do
odwiedzenia jest śluza „Guzianka I i II”. Znajdują się one w malowniczej miejscowości Ruciane-Nida,
położonej nad jeziorem Nidzkim. Śluzy łączą jezioro Bełdany z jeziorem Guzianka Mała i Wielka, co
pozwala na kontynuowanie żeglowania po szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Śluza „Guzianka I” jest jedną z najciekawszych atrakcji oraz zabytków znajdujących się na mapie
Mazur. Została wybudowana pod koniec XIX wieku, a jej długość sięga 44 metrów. Na początku komora
śluzy była zbudowana z drewna, później wzmocniono ją ścianami z kamienia.
Śluza funkcjonuje nieprzerwanie od stu lat, a w okresie letnim korzysta z niej tysiące turystów.
Guzianka dzieki swojej konstrukcji pozwala na pokonanie dwupoziomowej ròżnicy między jeziorami i
przepłynięcie do dalszych zakątkòw szlaku. Z przeprawy mogą korzystać nie tylko statki pasażerskie, ale
również jachty, łodzie wiosłowe i kajaki.
Komora śluzy pomieści jednocześnie kilkadziesiąt statków, a sam proces śluzowania trwa około 20 minut. Jednak ilość osób czekających na prześluzowanie była zawsze tak duża, że samo oczekiwanie trwało 2-3 godziny. Guzianka I jest otwarta od maja do października, a cena śluzowania zależna jest od godziny i wielkości przepływających obiektów.
Guzianka I stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny, jednak jej pogarszający stan zmusza do
zamknięcia obiektu w przyszłości i jego generalnej modernizacji. W związku z tym środowiska żeglarskie i samorządy mazurskie wystąpiły niejednokrotnie o budowę nowej śluzy. W 2018 roku została podjęta decyzja o budowie drugiej komory, co ucieszylo zapewne wszystkich fanatykòw żagli. Prace nad Guzianka II zostały zakończone 29 maja 2020 roku. Do użytku została oddana 25 czerwca tego samego roku i stanowi pierwsza śluzę na Mazurach zbudowaną przez Polaków.
Nowa śluza jest dłuższa i wynosi 50 m. długości. Dzięki temu może pomieścić też większą ilość
statków, łodzi, czy kajaków. Guzianka II ma za zadanie śluzować jednostki prywatne, natomiast Guzianka
I statki białej floty. Dzięki temu proces ten trwa dużo krócej, a co za tym idzie więcej jednostek może
liczyć na prześluzowanie.
Przydatność nowej śluzy okazała się ogromna. Według statystyk w ciągu jednego tygodnia
przepłynęło przez nią tysiąc jednostek. Prawdopodobnie, Guzianka II stała się jedną z najbardziej
uczęszczanych śluz w Europie.
Budowa nowej komory sprawiła, że poprawiła się jakość infrastruktury na szlakach wodnych Mazur jak i
same warunki żeglowania.
Mazury dzięki temu stały się jeszcze bardziej przyjazne dla miłośników żagli, a region ten zaczęło
odwiedzać coraz więcej turystów.